De Tour Voile gaat door

Na de eerste twee prachtige plekken Duinkerken en Dieppe hebben we wedstrijden gehad in Barneville-Carteret en Baden

Barneville-Carteret

De 3e act is in het prachtige kustplaatsje Barneville-Carteret. Een dorpje waar normaal touristen opzoek zijn naar rust wordt opeens overspoelt door 26 Diam’s en 3 tourbussen vol spullen. Na een rit van 4 uur hebben we onze boot opgebouwd en camping nabij gezocht om de tenten op te kunnen bouwen. Aangezien de boten alleen met hoog water het water in konden moesten de boten de volgende dag al om 8 uur het water in. Hier werd gestart met zogenaamde coifficiënt zero wedstrijden; wedstrijden waarbij genodigde, voor ons in dit geval de vader van Xander, kunnen ervaren hoe het is om op een Diam te varen. Na deze wedstrijd startte de 48 mijl lange coastel. Na een goede start lagen wij lange tijd 18e met mooie rakken van 5 tot 6 mijl, waarbij topsnelheden van bijna 19 knopen werden gehaald. Helaas zakte de wind op meerdere plekken helemaal weg, wat er uiteindelijk voor zorgde dat de helft van het veld, na 11 uur op het water te hebben gezeten, de tijdslimiet overschreed en hierdoor niet finishte.

De volgende dag was het tijd voor de inshore races, korte wedstrijden van 10 tot 20 minuten. Na een moeizame start hadden we de boot goed op snelheid en liepen we weer snel in op de rest van het veld. Na het strak ronden van de onderboei en het kiezen van de juiste kant van het veld eindigde we uiteindelijk als 9de onze eerste wedstrijd van de dag. Helaas zakte na deze wedstrijd de wind er uit en begon door het aantrekken van zeewind de wind te draaien. Uiteindelijk sloten we de dag met een vervelende botsing in de achterkant van Maison France. De resulteerde voor ons in relatief weinig schade maar helaas had het andere team minder geluk. Na het zeilen moesten de boten direct worden afgebouwd en door naar Baden de Morbihan waar deze moesten worden opgebouwd en onze schade gerepareerd. Dit resulteerde voor teamleden die de volgende dag niet gingen zeilen in een kort nachtje slaap.

Baden Golfe Du Morbihan

Na het rustige kustplaatsje zijn we al op de 4e act: Baden de Morbihan. Een prachtig maar ook zeker een heel uitdagende zeilomgeving. Dit merkte we al direct bij het wegvaren van de haven, waar wij en meerdere andere boten de bodem raakte. Hierdoor hadden voor de eerste wedstrijd al schade aan ons zwaard. De eerste wedstrijd was weer een wedstrijd met vip aan boord die niet meetelt. Tijdens deze wedstrijd zakte de wind er helaas helemaal uit waardoor de wedstrijd, na een periode van uitstel, werd gestart in de baai in plaats van tussen de kleine eilandjes. Hier startte we door de zachte wind moeizaam, maar herpakte ons op het eerste kruisrak. Helaas verloren we tijdens de upwind rakken veel snelheid en hoogte ten opzichte van andere boten. Door de zwakke wind werd de race uiteindelijk ingekort waardoor wij weer konden inlopen op de rest van het veld en we uiteindelijk vlak achter de rest en met 5 knopen stroming in de rug naar de finish vlogen.

De tweede dag was het weer tijd voor de inshores. Door het vastlopen aan de grond hebben we een extra zwaard moeten huren, terwijl onze eigen zwaard kon worden repareerd door de werf. Door het aanhouden van de zwakke wind werd dit een dag van uitstel en wachten op wind. Maar uiteindelijk kon er na 5 uur wachten de eerste wedstrijd worden gestart. Bij de start sprongen we net te laat aan, waardoor we in de vuile wind van de rest van boten terecht kwamen en we in de middenmoot om de bovenboei kwamen. Daarna hebben we de onze positie goed verdedigd met weinig verlies in de manoeuvres en zijn we als 11e over de finish gekomen. Na deze wedstrijd was het tijd om de boot snel terug te varen naar de haven, waardoor alle Fransen zich zo snel ze konden klaarmaakte voor de WK finale.

Reparaties

Schades worden een stuk groter als je harder vaart. Dat is iets wat we afgelopen half jaar en zeker deze twee etappes goed hebben gemerkt. Maar gelukkig hebben we daar altijd onze trouwe boatcaptain Marien. Deze twee etappes hebben we door de aanvaring met de andere boot en het aantikken van de rots met ons zwaard heel wat polyesterschade opgelopen. Het schade aan onze bakboord romp kon gelukkig zelf worden gerepareerd, wat door de reis van Barneville naar Baden helaas tot diep in de nacht duurde, maar het zwaard was structureler waardoor het door de werf gedaan moest worden.