Voorbereiding Tour de France a la Voile.

Delft Challenge trapte het zeilseizoen in de Diam 24 af met Spi Ouest in La Trinité-sur-Mer, Normandië, en heeft meegestreden op het water tijdens Grand Prix Guyader, Grand Prix Ecole Navale en afgelopen weekend in de oude vertrouwde Farr 30 tijdens de North Sea Regatta! Veel om op terug te blikken, maar er staan zelfs nog mooiere evenement in het vooruitzicht!

Delft Challenge en de Grand Prix Guyader en École Naval

De eerste helft van mei is een drukke tijd voor de Diam zeilers. Met twee opeenvolgende Grand Prix was het voor Delft Challenge een mooie tijd om te laten zien dat we ook kunnen meedoen met de grote jongens. Dus vertrokken Marien, Tobias en Jolbert als invaller met onze Diam achter de auto richting Douarnenez in Bretagne om de Grand Prix Guyader te varen.

Daar aangekomen hadden we een dag de tijd om de boot weer in elkaar te zetten en de rompen weer te laten glimmen. Want zoals oud DC’er Wouter altijd zegt: ‘Een schone boot is een blije boot en een blije boot is een snelle boot’. Nadat onze Diam en wij er helemaal klaar voor waren, zijn we nog even het water op gegaan om een trainingsrondje te maken. Voor Jolbert was het dan ook de eerste keer op de Diam en is het fijn om even alle handelingen te hebben gedaan voordat je aan de startlijn verschijnt.

De eerste dag bestond uit vijf korte wedstrijden van rond de 20 minuten, wat een stuk korter is dan dat we gewend zijn. Ook wordt er in de Diam reachend gestart, dus rollen alle gennakers tegelijkertijd op startsignaal uit en vliegen de boten richting de eerste boei. Doordat de wedstrijden zo kort zijn blijven de boten dicht bij elkaar, wat altijd zorgt voor spannende tactische situaties. Zo waren we in een gevecht met Team Dunkerque die we toch iets te weinig ruimte hadden gegeven bij de onderboei. Dit leidde ertoe dat de jury ons een rode vlag gaf, wat inhoudt dat je gelijk een double tack of double gybe moet doen, afhangend van de koers die je vaart.

Op de tweede wedstrijddag stond er naast de korte wedstrijden ook een coastal op het programma. De coastal was een langere wedstrijd van ongeveer 25 nautische mijlen. Als het een beetje waait, dan is zo’n wedstrijd in de Diam zo gevaren, maar helaas begon het tijdens de wedstrijd steeds zachter te waaien waardoor het laatste stuk meer op dobberen leek. Gelukkig waren we nog net voor het donker binnen, zodat we het cocktaildiner dat was georganiseerd niet hoefde te missen.

Helaas trok de windstilte door naar de laatste wedstrijddag van de Grand Prix. Na enkele uren uitstel konden we het water op en hebben we nog drie mooie potten gevaren, veel geleerd en van het mooie weer genoten. Na de wedstrijden was het weer snel de Diam uit elkaar schroeven en richting Brest rijden waar Tobias met een nieuwe crew de Grand Prix École Naval zou gaan varen.

Terwijl Tobias een dag de tijd had om cultuur te snuiven waren Sietze en Job onderweg naar Brest om weer een mooi evenement te varen. Het mooie weer maakte echter plaats voor wolken en een stevige noorderwind, dus het zou in ieder geval hard werken worden. Nadat de boot weer in elkaar stond en we een dagje hadden getraind leken we er helemaal klaar voor te zijn. Een goede nachtrust en een heerlijk hapje eten in de jeugdherberg zorgde ervoor dat we fris en fruitig bij de boot verschenen om weer vijf mooie potten te varen.

De eerste wedstrijddag ging anders dan gepland.. Uiteindelijk is er maar één wedstrijd uitgevaren, omdat er problemen bij het roer optraden. Deze konden we niet op het water oplossen, waardoor we besloten richting de haven te gaan. Dit bleek een goede beslissing te zijn, want net voor de havenhoofden had het roer er helemaal geen zin meer in en raakten we stuurloos. Terwijl de stuurman in lichte paniek was, bleven Job en Sietze gelukkig rustig en besloten te kijken of het anker zou werken.

Na een sleepje veilig in de haven te zijn aangekomen, hebben we onze boot weer tiptop in orde gemaakt zodat de tweede dag een beter verhaal zou worden dan de eerste dag.

Het woei een stuk harder de tweede dag, waardoor een deel van de dag een rif verplicht was. Ondanks zo’n rif blijven we ons verbazen hoe hard die boot steeds weer accelereert. Net als de vorige Grand Prix stond er bij dit evenement ook weer een coastal race op het programma. Bij deze baan moesten de boten uiteindelijk de zeecontainerhaven van Brest in. We vlogen downwind achter een 50 voets trimaran de haven in, om vervolgens door de havenkom er weer aan de andere kant uit te komen waar de finish alweer in zicht was. Gelukkig was er een zeilersdiner georganiseerd, zodat we na zo’n zware dag konden genieten van de Franse keuken.

De laatste dag in Brest was een mooie lentedag met een iets aangenamer windje. Die dag lag de focus op starten en de boeirondingen. Zo’n halvewindse start blijft een moeilijk verhaal, maar is in de loop van de evenementen steeds beter gegaan. Ook zijn er grote sprongen gemaakt in de algemene handling van de boot en wennen we ook langzaam aan het varen in die enorme drukte (30 boten!). We kijken dan ook terug op een super mooie ervaring met een steile leercurve.

Delft Challenge en de North Sea Regatta 2018

Naast alle wedstrijden in Frankrijk doet Delft Challenge ook mee aan grote evenementen in Nederland zoals de North Sea Regatta (NSR). De NSR 2018 stond voor team Delft Challenge in het teken van een strakke planning en veel klussen om de boot op tijd klaar te krijgen. Terwijl onze concurrenten al druk bezig waren met het zeilen van de Vuurschepen race en de North Sea race van en naar Harwich stond de Farr 30 van team Delft Challenge nog in de schuur te wachten op haar nieuwe elektronische systeem en nieuwe lagers voor het roer. De planning leek behoorlijk krap te worden maar uiteindelijk was de boot dinsdag, 3 dagen voor de start van de NSR klaar om weer te water gelaten te worden na een refit van 5 maanden.

De laatste 2 dagen is er in Scheveningen hard gewerkt om samen met Sailmon het nieuwe elektronische systeem werkend te maken en juist in te stellen. Donderdag middag was het zover en konden we beginnen met de eerste proefvaart. Het voelde goed om na een lange tijd weer met de vertrouwde Farr 30 te varen.

Vrijdag begon de NSR, met een team bestaand uit nieuwe en ervaren Farr 30 zeilers begonnen de eerste wedstrijden. De Farr 30 valt sinds dit jaar in de ORC 2 klasse, dit houdt in dat we in een groter veld varen van ongeveer 25 boten en dat we een van de snelste boten van de vloot zijn. De eerste wedstrijd kenmerkte zich door kleine foutjes en het vinden van de juiste modus maar de schade bleef beperkt en er werd voor een ongetraind team een nette prestatie neergezet. De focus lag op scherp starten en vrij varen, iets wat gedurende de dag steeds beter ging. Aan boord gingen de handelingen steeds soepeler en we merkte dat het team steeds meer op elkaar ingespeeld begon te raken. De laatste wedstrijd van de dag voeren we een knappe line honours, wat uiteindelijk resulteerde in een 6e plek die wedstrijd.

De 2e dag van de NSR kenmerkte zich door een lange koude dag met veel uitstel door gebrek aan wind en vele generall recall situaties tijdens de starts. Het team was goed op elkaar ingespeeld en dat merkte we in de rust en de snelle handelingen aan boord, we starten opnieuw erg scherp en kozen de goede kant van de baan. Het was lastig om de focus te houden door de lange dag op het water, omdat door de vele algemene terugroepen (valse starten) en baanverlegginen en uitstelsituaties de laatste wedstijd pas rond half 6 gestart werd en de vloot uiteindelijk pas rond 7 uur terug was in de haven. We voeren redelijk consistent vooraan in de vloot, maar door de onrustige golven en lichte wind verloren we het in de downwind rakken. Het eindresultaat van die dag was een 8e, 10e en een 6e plek.

Ook de 3e dag van de NSR begon koud en met weinig wind. Een deel van de crew werd gewisseld en als nieuwe crew kwamen oud Delft Challengers Jochem en Robert-Jan aan boord. De racedag begon met uitstel door gebrek aan zicht en te weinig wind. Gedurende de eerste wedstrijd merkte we dat het nieuwe team weer even op elkaar ingespeeld moest raken en doordat de juiste modus aan boord niet snel genoeg gevonden werd was het resultaat van de eerste wedstrijd een teleurstellende 18e plaats. De 2e wedstrijd van de dag ging meteen een stuk beter gelukkig. De boothandeling ging soepeler en we hadden een goede start wat uiteindelijk resulteerde in een nette 12e plaats. Gedurende de laatste wedstrijd kwam helaas de mist weer opzetten en langzaam werd ons wereldje op de noordzee kleiner en begonnen we steeds minder boten te zien. De laatste wedstrijd van de dag werd helaas afgeblazen door het slechte zicht.

Uiteindelijk hebben we de NSR 2018 afgesloten met een nette 10e plek in een veld van 29 boten. Een resultaat waar we gezien de korte voorbereidingstijd en gebrek aan training zeer tevreden mee zijn. Buiten dat hebben we een ontzettend leuk evenement gehad en vonden we het leuk om na alle evenementen in Frankrijk van de afgelopen tijd weer een keer in het altijd gezellige Scheveningen te varen.

Tour de France a la Voile 2018

De komende weken wordt er veel gezeild, gesport, geslapen, goed gegeten en natuurlijk ook gestudeerd. We zijn druk bezig en doen er alles aan om deze droom te realiseren.
Er komen frequenter nieuwsbrieven in aanloop naar de Tour en we zijn altijd te volgen op Facebook en Instagram.